Monday, November 8, 2010

Rejim Tempur

Seperti ganas bunyinya..'Rejim tempur"..Perumpamaan yang saya gunakan apabila saya terpaksa laluinya saban hari..bermula seawal 8.20 pagi, saya akan terpacak di stesen kepong sentral..tren yang dijadualkan tiba kadang-kadang terlewat dari jangkaan..Selalu saja tren akan 'delay'..so ble tren 'delay', makin ramai la manusia yang turut terpacak menuggu tren untuk ke tempat kerja masing-masing..Jadi bermula lah rejim tempur sesi pagi..kerana pasti akan ada rejim tempur sesi petang..Mujur tempat kerja saya tidak mempunyai 'punch card'..jika tidak pasti akan selalu saja merah..maka muka boss sy juga akan turut merah..hehe


Rejim Tempur sesi petang akan bermula sewaktu saya pulang dari kerja..pada waktu ini, tentera-tentera makin ligat, kuat dan adakalanya ganas..seperti biasa saya akan memilih untuk menaiki 'ladies coach'..tapi oleh kerana purata manusia yang menaiki tren ini adalah wanita, jadi 'coach' wanita lah yang akan sentiasa padat..fuhhh..
Saya pernah terlajak kaki dan menaiki 'coach' yang bukan untuk wanita sahaja..jadi terpaksalah saya berhimpit bersama lelaki..sangat tidak selesa waktu itu..kanan, kiri, depan, dan belakang saya semuanya lelaki..saya seakan dipeluk oleh lelaki di belakang saya..saya dapat rasakan seolah-olah saya bersandar pada lelaki itu..saya berdoa agar tren cepat sampai ke destinasi yang saya tujui..sejak dari hari itu, saya amat berhati-hati memilih 'coach'..biarlah terpaksa berhimpit asalkan kesemuanya wanita..Berbalik pada rejim tempur sesi petang, pada saat ini, ramai manusia yang akan berlumba-lumba untuk menaiki tren..ada juga kaum-kaum adam yang tidak prihatin lalu menaiki 'coach' wanita, padahal, sudah terpampang tulisan 'ladies coach' atau 'koc wanita'..ditambah pula dengan announcement yang kerap kali diulang..Pernah suatu ketika ketika diasak, saya seperti tidak dapat bernafas..rasa ingin menjerit meminta ruang diberikan buat saya..muka saya menjadi panas, peluh mula mengalir di wajah saya..seperti tidak tertahan, saya menguatka volume suara saya dengan menyebut ' excuse me'!!..mujur mereka faham akan ruang yang saya butuhkan..


Ini lah rutin harian saya..baru saya sedar yang kaum hawa juga kuat seperti lelaki..adakalanya kaum hawa lebih ganas dari yang saya jangka..



6 comments: